simuzara24369

Wednesday 18 April 2012

Proses ke Korea-di Pejabat Imegresen II

Hari Selasa: 16 April 2012 Aku ditemani Siti Nur Zubaidah  ke Pejabat Imegresen Kuala Kubu Baharu buat kali yang ke tiga. Sampai di sana ..."Kak , hari ini komputer rosak , teknisyen cuba baiki tapi tak tahu bila akan ok, " beritahu pegawai imegresen lelaki berkaca mata. Tinggi orangnya. Aku sangat mengharapkan agar pasportku siap hari ini. "Hemm.. adik ambillah dulu pasport lama akak ni, mana tahu akan ok sekap lagi, " balasku. Diapun mengambil dokumenku .  Aku mengambil tempat dudukku bersebelahan dengan Zubaidah. Di hadapanku ada seorang pakcik, katanya dari Rawang. "Saya ke Imegresen Subang , tadi pi ramai sangat, itu la saya ke sini.. masalahnya dah rosak pula komputer di sini." "Tak apalah kita tunggu dulu," balasku. " Masa gempa bumi tu anak ada rasa tak ?" Dia bertanyaku. "Yalah pakcik bergoyang-goyang,"balasku. ""Anak pakcik duduk flat lagi rasa bergoyang, "katanya lagi. "Masatu pakcik di tasik memancing ikan, anak taukan air tasik selalunya tenagkan, tapi hari tu air berombak - ombak macam  di laut, pakcik ingatkan ada raksasa." jelasnya panjang lebar. "Ye ke pakcik," balasku. Tiba-tiba.. "Siti Musni Radzi .." kedengaran namaku dipanggil. Seorang pegawai imegresen wanita memanggilku. Aku cepat-cepat mendaptkannya. "Maaf ye puan kami tak dapat  pasport puan hari ini kerana komputer masih rosak. kami harap puan boleh datang esok." Aku menangguk pasrah dan untuk mendapatkan kepastian , aku meminta no telefon pejabat untuk bertanyakan esok hari ok ke tidak sebelum aku datang ke sini lagi. Diapun memberiku no telefon. Aku mengucapkan terima kasih dan keluar. Hatiku berkata-kata kenapalah malangnya hari ini. Tapi tak apa mungkin Allah nak menguji kesabaranku. Keesokan harinya di sekolah, jam 12.30 petang, aku  menelefon pejabat Imegresen dan pegawai disana mengesahkan yang komputer telah elok. Setelah mengambil anak-anakku di sekolah dan memastikan mereka ke sekolah petang, akupun bergegas ke sana bersama Siti Nur Zulaikha . Di sana jiwaku tenang kerana semuanya berjalan dengan lancar dan Alhamdulillah aku selamat mendapat pasport baru. Yeah...



No comments:

Post a Comment